torsdag 30 oktober 2008

because you can't imagine being me


Samtidigt som USA väljer president röstar San Francisco om en proposition som avkriminaliserar sexarbete. Om propositionen går igenom får sexarbetare rättigheter att organisera sig och att anmäla om de utsätts för brott. Förslagets motståndare menar att det kommer göra det ännu svårare att spåra offer för trafficking. De menar också att gatuprostitution inte kan avkriminaliseras eftersom det drar till sig annan brottslighet.

Jag menar att det självklart är lättare att sätta dit dem som är ansvariga för trafficking, om de som är offer för trafficking inte längre ses som kriminella. Det blir betydligt lättare för både de som utsatts för trafficking, och för vittnen, att anmäla misstänkta fall. Samtidigt kan de resurser som polisen lägger på sexarbetare frivilligt säljer sexuella tjänster, läggas på att reda ut till exempel fall av trafficking.

CNNs i ett inslag om för- och nackdelar med Prop K

1 kommentar:

Anonym sa...

Fan vad jag borde plugga in mig pa debatten. Om ett par veckor ska vi genom min praktik vara pa en organisation som arbetar "for" prostituerade. Jag ar mycket radd for att vara den enda sexradikalen dar, och inte ha nagra vettiga argument for nagon av mina standpunkter.