söndag 28 september 2008

Jag konstaterar

"Det är för och nackdelar med att delta i en teaterföreställning som har sin publik", konstaterade jag tydligen igår under paraden på Regnbågsfestivalen (Sydsvenskan. I tidningsversionen är jag och Lina med på bild också). 

Tagen ur sitt sammanhang är det en helt fantastiskt rolig mening. I sitt sammanhang, en jämförelse mellan Prideparaden och Regnbågsparaden, är det också en fantastiskt rolig mening. Men tja, jag förstår ju vad jag menar iallafall. Översättning: när man går i en parad finns det både för- och nackdelar med att känna det som att man är med i en teaterföreställning. Jag är inte så förtjust i att paradera, just på grund av att jag inte kan komma fram till om det är mest för- eller mest nackdelar med hur jag känner när människor applåderar mig utan att jag gjort något speciellt. Men traskandet genom Malmö tillsammans med sambo Lina var pur lycka och glädje, liksom hänget efteråt i Folkets park. 

Under resten av helgen brände jag av två workshop, tog emot en lap dance på fantastiskt roliga Kyss min plysch och festade nyktert utan öronproppar till tidiga morgonen. Det ska jag kanske inte göra om så snart igen, det gäller ju att anpassa sig till sällskapet. Och en sak är säkert: fylleragg kräver sin fylla.

torsdag 25 september 2008

Kom på workshop ikväll!

På Regnbågsfestivalen ikväll  håller jag workshop om sexualitet och gränser. 19.00-21.30 på ABF i Malmö. Högst 10 personer, men kommer det någon enstaka extra kommer jag inte neka er plats.

Det kommer bli så kul! Vi ses!

onsdag 24 september 2008

"I några kulturer kysser män varandra"

Idag gick jag till min ämneslärare i Konsumentbeteende för att prata om att boken Konsumentbeteende är ovetenskaplig och fördomsfull i avsnittet om sexualitet. Jag fick då äran att planera ett alternativt anförande att hålla under lektionen då kapitlet kommer tas upp, om ett par veckor.

Det tog en hemresa för att komma på att det är omöjligt för mig att sätta ihop ett eget anförande så fort jag vill påpeka att andras arbete är ovetenskapligt. Jag kan knappast lägga min studietid på att göra gratisresearch för författare som har fått betalt för att (inte) göra det. Däremot kan jag göra det för min egen skull.

(Om du vill läsa hela texten utan mina kommentarer så finns den här: Konsumentbeteende - Sexualitet).

Sexualitet

Sexuell identitet (könsidentitet) utgör en förlängning av genusbegreppet.

Sexuell identitet och könsidentitet är inte samma sak. Sexuell identitet handlar om vilken typ av personer man tänder på/blir kär i, alltså vilket kön den andra personen har. Könsidentitet handlar om vilket kön man själv anser sig ha. Vilket kön man anser sig ha har ingenting att göra med vilket kön man tänder på eller blir kär i. En del anser att de har det kön som fastslogs vid födseln, andra anser att de har ett annat kön än det som fastslogs vid födseln. En del anser att de inte tillhör något särskilt kön alls.

De allra flesta människor är män eller kvinnor och därmed maskulina eller feminina

Det finns ingen direkt koppling mellan att vara kvinna och att vara feminin, eller mellan att vara man och att vara maskulin.

(HBT-kategorierna, det vill säga homo-, bi- och transsexuella, ska inte glömmas bort).

Näe... Men de får hellre glömmas bort än att beskrivas som något annat än vad de är. HBT står för övrigt för homo-, bisexuella och transpersoner. Begreppet transpersoner innefattar i sin tur olika typer av transidentiteter. Till och med Aftonbladet har lärt sig det nu.

Begreppen manlighet och kvinnlighet (maskulinitet och femininitet) ligger längs ett kontinuum som i huvudsak grundar sig på följande:
  • Den socialisation som är för handen i en viss kultur - ett exempel är att män i några kulturer kysser varandra men inte i andra (Solomon, 2004).
  • Vår egen själv bild (se nästa kapitel)
  • Hur vi använder vår kropp för att spegla detta och även hur vi klär oss samt hur vi lyfter fram och till och med förändrar kroppen för att få fram den bild som vi vill visa upp för andra.

I punktlistan skriver författarna att det finns några kulturer där män kysser varandra. Jag undrar, finns det någon kultur där män inte kysser andra män? I den här texten har författarna gjort man till synonymt för heterosexuell man. News flash: homosexuella män är också män.

Det finns ett kontinuum mellan manligt och kvinnligt, som grundar sig på socialisation, vår självbild och hur vi använder vår kropp för att spegla den vi vill vara inför andra. Jag förstår inte riktigt vad författarna menar, och är inte säker på att de gör det själva heller. Med tanke på nästa stycke, om bisexualitet och androgynitet, misstänker jag att de inte gör det.

Solomon är författare till en rad andra böcker om konsumtionsbeteende, inte till böcker om sexualitet och genus. Jag påpekade detta för den kursansvariga, som förklarade hänvisningen med att det inte finns någon litteratur som tar upp kombinationen köpbeteende och genus/sexualitet. Att Freuds teorier om Jaget, Överjag och Detet inte heller från början är skrivna till ämnet konsumentbeteende verkar däremot inte hindra författarna att dra slutsatser om våra köpbeteenden utifrån teorierna. Varför använder sig inte författarna av de teoribildningar som finns inom sexualitets- och genusforskningen?

Androgynitet och bisexualitet utgör blandningar av de två polerna på detta kontinuum. Marknadsförare kan i lämpliga fall rikta sig till en persons motsatta pol (figur 5.8 [en annons för whiskey med en klassiskt feminin kvinna som röker cigarr, min kommentar]).

Androgynitet hör eventuellt hemma på en skala mellan manligt och kvinnligt, om man nu vill dela upp det så. Bisexualitet har däremot ingenting alls med manlighet eller kvinnlighet att göra. Bisexualitet är inte heller en blandning av olika sexualiteter, utan är helt enkelt bara en annan sexuell läggning än hetero- eller homosexualitet. En bisexuell person kan vara androgyn, manlig eller kvinnlig.

Inom marknadsföringen har man blivit allt mer intresserad av gaymarknaden. Homosexuella män spenderar till exempel dubbelt så mycket på kläder och fyra gånger mer på att hålla kroppen i trim än vad heterosexuella män gör.

Påståendet saknar hänvisning, och det är synd, för jag undrar vilka dessa homo- och heterosexuella män är. Bor de i samma städer? I samma länder? Liknar deras inkomster varandras? Shoppar en homosexuell arbetslös man mer än en högavlönad heterosexuell man?

Dodd m.fl. (2005) har studerat i vilken utsträckning unga homosexuella män är 'beroende' av klädköp och om man inom marknadsföringen utnyttjar detta alltför mycket.
Jag har inte läst Dodd m.fl forskning, men komprimerat till den här meningen låter det som att marknadsföringens potential att påverka homosexuella män – utnyttja deras speciella beroende av klädköp – är så stort att marknaden borde börja vissa extra etisk hänsyn och ta det lite lugnt med denna lättpåverkade målgrupp. Ett sånt påstående är inget annat än grovt generaliserande och objektifierande.

Dessa män är ofta välbärgade, tillhör högre socioekonomiska grupper och har färre personer (till exempel barn) som är beroende av dem i främst ekonomisk bemärkelse (MINTEL, 2004).

I referensförteckningen under MINTEL (2004) står det kort och gott ”Men’s Underwear, March”. Är Men’s Underwear är en tidning eller en rapport? En googling ger för många svar för att jag ska vara säker på att jag hamnat rätt. Men hur som helst betvivlar jag att det är den mest vetenskapliga källan till socioekonomisk information om homosexuella män. Eftersom källan är så svår att kolla upp är den knappast särskilt vetenskaplig i vilket fall som helst.

Segmentet är idag lättare att nå, eftersom homosexualitet är mer accepterat, det finns gaytidningar, gayprogram på teve och information på Internet (MINTEL, 2004) samt evenemang som Pridefestivaler (som till exempel Smirnoff, Levi's och Virgin sponsrar). Till och med så tidigt som 1994 funderade man hos Time Warner på att lansera en tidskrift för homosexuella (Ritchie, 1995, s.158).

Intressant att påståendet ”det finns gaytidningar” behöver en referens, ännu en gång Men’s Underware, March. Att 1994 skulle vara en tidig tidpunkt att starta en gaytidning är en högst subjektiv åsikt, även om den står att finna i boken som hänvisningen är till.

Man har också funnit att homosexuella män är mer responsiva när det gäller nya produkter och kan utgöra en bra målgrupp tidigt i en produkts livscykel när det gäller opinionsbildning; de kan också vara de första som använder en viss produkt eller tjänst (se kapitel 9 för en fortsatt diskussion om detta).

Jo, hänvisning saknas här också! Men det vet vi ju ändå vid det här laget, att homosexuella män är lättpåverkade, beroende och därmed kanske också föregångare. Eller?

Gaymarknadens betydelse ska således inte underskattas. Vi kommer i kapitel 11 att ta upp begreppet geodemografi och hur gaymarknaden kan identifieras och profileras på grundval av folkbokföringsuppgifter. Men dessförinnan ska vi gå över till en av konsumentforkskningens mest använda profilfaktorer, nämligen socialgrupp.

Kapitel elva ger (som tur är) ingen mer information om gaymarknaden. Socialgrupper behandlas inte direkt på det smidigaste sätt jag sett, men å andra sidan handlar större delen av avsnittet om att det inte går att dra några speciella slutsatser utifrån socialgruppstillhörighet.

Jag tar tacksamt emot strategier för fortsatt välbefinnande. Jag vill ju fortfarande vara både trevligast och bäst i klassen!

Min kurslitteratur: Segmentering utifrån sexualitet

Som ilske-terapi har jag skrivit av ett helt vansinnigt avsnitt från den kurslitteratur jag läser just nu, sidorna 131-133 i Konsumentbeteende av Evans (red) 2008, Liber. Det finns en massa brister även i avsnitten om kön (som de kallar Genus), ålder och socialgrupp - men detta avsnitt tar priset. Här är min kritik av avsnittet.
Sexualitet
Sexuell identitet (könsidentitet) utgör en förlängning av genusbegreppet. De allra flesta människor är män eller kvinnor och därmed maskulina eller feminina (HBT-kategorierna, det vill säga homo-, bi- och transsexuella, ska inte glömmas bort). Begreppen manlighet och kvinnlighet (maskulinitet och femininitet) ligger längs ett kontinuum som i huvudsak grundar sig på följande:
  • Den socialisation som är för handen i en viss kultur - ett exempel är att män i några kulturer kysser varandra men inte i andra (Solomon, 2004).
  • Vår egen själv bild (se nästa kapitel)
  • Hur vi använder vår kropp för att spegla detta och även hur vi klär oss samt hur vi lyfter fram och till och med förändrar kroppen för att få fram den bild som vi vill visa upp för andra.
Androgynitet och bisexualitet utgör blandningar av de två polerna på detta kontinuum. Marknadsförare kan i lämpliga fall rikta sig till en persons motsatta pol (figur 5.8 [en annons för whiskey med en klassiskt feminin kvinna som röker cigarr. Min kommentar]).

Inom marknadsföringen har man blivit allt mer intresserad av gaymarknaden. Homosexuella män spenderar till exempel dubbelt så mycket på kläder och fyra gånger mer på att hålla kroppen i trim än vad heterosexuella män gör. Dodd m.fl. (2005) har studerat i vilken utsträckning unga homosexuella män är 'beroende' av klädköp och om man inom marknadsföringen utnyttjar detta alltför mycket. Dessa män är ofta välbärgade, tillhör högre socioekonomiska grupper och har färre personer (till exempel barn) som är beroende av dem i främst ekonomisk bemärkelse (MINTEL, 2004). Segmentet är idag lättare att nå, eftersom homosexualitet är mer accepterat, det finns gaytidningar, gayprogram på teve och information på Internet (MINTEL, 2004) samt evenemang som Pridefestivaler (som till exempel Smirnoff, Levi's och Virgin sponsrar). Till och med så tidigt som 1994 funderade man hos Time Warner på att lansera en tidskrift för homosexuella (Ritchie, 1995, s.158).

Man har också funnit att homosexuella män är mer responsiva när det gäller nya produkter och kan utgöra en bra målgrupp tidigt i en produkts livscykel när det gäller opinionsbildning; de kan också vara de första som använder en viss produkt eller tjänst (se kapitel 9 för en fortsatt diskussion om detta).

Gaymarknadens betydelse ska således inte underskattas. Vi kommer i kapitel 11 att ta upp begreppet geodemografi och hur gaymarknaden kan identifieras och profileras på grundval av folkbokföringsuppgifter. Men dessförinnan ska vi gå över till en av konsumentforkskningens mest använda profilfaktorer, nämligen socialgrupp.

måndag 22 september 2008

Terapipisk

I lördags var min sambo låg. Jag ville ha med henne på fest, så jag hade skäl utöver allmän omsorg att vilja peppa upp henne. Jag försökte med verbal bekräftelse. Det funkade inte. Jag försökte resonera kring olika orsaker för att komma fram till en lösning. Det funkade inte heller. "Det sitter liksom i kroppen" sa sambon. Då slog det mig plötsligt: "Du kanske vill ha lite pisk?" 

I sambons byrålåda finns en flogger. Varken hon eller jag går särskilt mycket igång på använda den i sexuella sammanhang (och alltså, vi har ju alltså inte sex med varandra, utan på varsitt håll, med andra människor). Men som icke-sexuell omsorgsspridare och verktyg för endorfin-kick? Jag har hört många utövare av sadism och masochism berätta om den terapeutiska effekt pisk kan ha. Ändå har jag aldrig förut tänkt tanken att använda floggern på det sättet. Som om faktumet att jag inte känner sexuell njutning av pisk, skulle göra att jag inte heller kan använda piskning till andra saker? Det är märkligt hur fixerad jag kan vara vid att dela upp aktiviteter i sex eller icke-sex, och hur jag utifrån konstaterandet "jag tänder inte på det" tror att jag inte kan gå igång på något annat sätt heller. 

Sambon la sig på sängen medan jag gjorde mitt bästa för att få till min icke existerande floggteknik. Jag placerade piskningar så omsorgsfullt jag kunde på hennes rygg och bak, med ambitionen att göra det precis så hårt eller löst som hon ville ha det. Så långt ifrån sadism som man kan komma. Tio minuter senare var den jobbiga ångestkroppen befriad. Förfestgästerna ringde på dörren en sekund innan jag skulle få behandlingen återgäldad (NEJJAGÄRINTEBITTER) och sen drog vi iväg till värsta roliga festen. Vid händelse av kroppslig ångest har jag minst en piskning innestående.

torsdag 18 september 2008

Gynbesök och menskopp

Dagen efter att jag sett den lesbiska gynekologen Dragana på teater Scenario, var det dags att spärra upp benen för ett proffs i verkliga livet. Gynekologen får högsta betyg hittills av alla jag träffat på just den kliniken, även om ingen någonsin slår barnmorskan Yvonne från ungdomsmottagningen i gymnasiet. Jag är fortfarande bekymrad över att det är så svårt att få testa sig för det man vill. Vad man än kan tro om saken är det inte alltid så kul att behöva tjata för att få en bomullspinne uppstoppad i röven.

Dagen till ära hade jag börjat menstruera, vilket fick oss att börja prata om min menskopp, som jag tagit ut inför undersökningen. Det visade sig att gynekologen aldrig pratat med någon som faktiskt använder menskopp och jag passade på att göra massiv reklam från gynstolen. Sen slog det mig att jag fortfarande inte gjort menskoppsreklam i min blogg. Skandal! Rättelse:

Fördelar med menskopp:
  • Håller slemhinnorna slemmiga. Min kopp är av silikon, det finns också koppar av gummi. De fångar upp blodet, men suger inte upp det. Därför finns precis lika mycket slem som vanligt kvar under hela mensperioden.
  • Luktar inte. Innan jag började använda menskopp trodde jag att mens luktar illa. Nu vet jag att det är mens blandat med kemikalieblekt bomull som luktar illa. Särskilt när tampongen sitter inne och låter lite vätska sippra igenom. Bläää. Menskoppen blandas inte med blodet, och blodet sipprar inte igenom den. Därför luktar det inte. 
  • Behöver sällan tömmas. Jag behöver tömma min menskopp ungefär två gånger om dagen när jag mensar som mest. Andra behöver tömma lite oftare, men inte lika ofta som tamponger behöver bytas. Jag sover hela nätter utan att tömma.
  • Billigt. En menskopp kostar ungefär 320 kronor och håller i 10 år.
  • Bra för miljön. Ja, så klart.
  • Bättre sex. Det går bra att ha allt möjligt sex utom vagina-penetrerande sex med menskoppen i. Den är mjukare än en tampong och formar sig efter kroppens rörelser. Lubrikationen kommer ju från slidmynningen, så oavsett om det sitter en tampong eller en menskopp i fittan, så kommer slemmet ut. Men med en menskopp blandas inte lubrikationen med bomullsblandat mensblod, lubrikationen får slemma i frihet! Det blir roligare på alla sätt. Till och med oralsex passerar utan problem.
Nackdelar med menskopp:
  • Offentligheten. På offentliga toaletter som inte har handfat i nära anslutning till toaletten är det ganska besvärligt att tömma menskoppen. Jag brukar lösa det genom att inte tömma menskoppen där, eftersom den ändå inte behöver tömmas så ofta. Men visst, det kan vara ett problem.
  • Teknik. Det tar ungefär en mensperiod att lära sig stoppa in koppen rätt.
  • Service. När vänner på besök frågar om jag kan låna ut en tampong så kan jag inte det.

Min kära sambo var den första jag känner som började menskoppa. Här är hennes illustrerande recension från sommaren 2006.

De här ställena säljer olika typer av menskoppar på nätet: M-kopp.se, Menskoppen.se eller DivaCup. De finns också att köpa i vissa hälsokostbutiker eller på Hallongrottan.

Edit: kolla länken som F lämnade i en kommentar - olika vikmetoder för menskoppen. Fantastisk sida! Själv kör jag C-metoden.

onsdag 17 september 2008

Varför bloggandet hamnar i lä

I veckorna pluggar jag, på helgerna skipar jag rättvisa.

onsdag 10 september 2008

Jag drar till Malmö (om två veckor)

Nu är tiden satt för min workshop om sexualitet och gränser på Regnbågsfestivalen. Det blir två workshoppar: torsdag 25 september kl 19.00-21.30 och fredag 26 september kl 17.30-20.00. Platsen är ABF, Spånehusvägen 47. Välkomna!
Hitta sexuella gränser och kommunicera dem
En sexuell gräns är inte konstant. Det som är fantastiskt en dag kan vara helt fel en annan dag. Med en person kan vi vilja göra en sak, med en annan något annat. I workshopen jobbar vi med att hitta gränser och formulera dem - inte nödvändigtvis som ett JA eller ett NEJ, utan som det också kan kännas: "nej, men det här istället" eller "ja, men lite lösare tack". För att kunna prata om våra gränser måste vi först hitta gränserna, det kommer vi också jobba med i workshopen.
Tyvärr missar jag visningen av An African Voice på måndagen, alla filmer på Panorama på tisdagen och föreläsningen om Män som säljer sex, som ges strax innan och samtidigt som min workshop (här finns festivalprogrammet). Men jag hinner som tur är se den omtalade föreställningen Kyss min plysch och slinka in på SLM Malmös öppna hus. Resten av helgen hänger jag med mitt favoritpar, alla kategorier. Infoga "gulliga telefonsamtal, fniss och hemligt samförstånd" här.

En bra dag om genus

I går i skolan hade vi en bra dag om genus. Min erfarenhet är att såna här dagar sällan känns bra för mig, eftersom pedagogerna ofta väljer bort att prata om det svåra - maktperspektivet - vilket ju är hela poängen med att prata om genus (eller mångfald, eller sexualitet eller vad de nu kan handla om). Efteråt brukar jag ha fått höra hur mycket oemotsagda fördomar som helst om mig själv av personer jag ska umgås med dagligen. De som uttryckt fördomarna brukar känna sig lite godare än vanligt, trots att ingenting alls har hänt. Men så var det inte igår. De flesta har inte samma åsikter som jag, jag är van vid det, och det är helt okej när pedagogiken fungerar. Jag lärde känna klassen bättre, och de mig, och efteråt kände jag mig sedd istället för irriterad. Wow.

Nästa gång det blir genusdag nånstans ska jag komma som den mest androgyna person jag kan bli, med överslag mot butchighet. Sen ska jag konstant hålla mig till den biologistiska sidan på skalan i diskussioner och värderingsövningar, vara övertygad om att kön sitter i generna och inte i vad vi lär oss att göra. Det skulle vara kul att se vart det leder.

söndag 7 september 2008

Va, gjorde ni porr med sex i?

Min egen porrfilm till projektet Dirty Diaries blev inte vidare lyckad, till stor del på grund av det undermåliga manuset (mitt), den undermåliga regissören (jag) och den urusla tidplaneringen (min). Sedan jag kom hem har jag bestämt mig för att inte göra något mer med materialet. 

I tisdags däremot, var jag med om en lyckad inspelning. Först spelade vi in handlingen (ja, den har en sån!) och sent på natten spelade jag och min motspelare in en sexscen på en brygga i ett industriområde. Det var en bdsm-scen och jag toppade (dominerade) för andra gången inför en publik, som bestod av crewet. 

En av de vanligaste reaktionerna när jag har berättat om porrfilmsinspelningen har varit "oj, ni hade alltså sex på riktigt?" Jag är inte jätteförvånad över frågan, det verkar som att ganska mycket av den porr som spelas in med ambitionen att vara feministisk just skippar delarna med riktigt sex. Men vad är då pornografi? Definitionen är inte alls enkel, jag har läst diverse uppsatser som har försökt definiera begreppet, och ofta handlar det om att det är material som har syfte att göra åskådaren sexuellt upphetsad. Med den definitionen behöver en porrfilm givetvis inte innehålla varken kön eller andra uttryck för "riktigt" sex. Det är för övrigt ungefär lika svårt att definiera vad sex är. 

Men ändå. Om motivationen är att visa att porr kan vara feministiskt - kan man visa det genom att spela in filmer som inte alls har med element som vi känner igen från "vanliga" porrfilmer? Jag tror att det kan motverka syftet. Vi vill visa att det går att spela in schysst porr som bygger på alla deltagares egna vilja att delta - men det visar vi inte om vi spelar in filmer där deltagarna inte alls sysselsätter sig med pornografiska aktiviteter. 

Givetvis kan filmerna vara hur vackra, intressanta och kanske till och med heta som helst ändå. Såna filmer har jag sett fler exempel på än på feministisk porr som innehållit genitala sexuella aktiviteter. Men jag tycker fortfarande inte att de uppfyller syftet att visa att pornografi kan vara feministiskt. 

Under inspelningen var jag glatt förvånad över hur avslappnad jag kunde vara och hur bra samspelet var mellan mig och motspelaren, som jag knappt träffat förut. Men allra mest överraskad var jag nog över hur snyggt det faktiskt blev på film. Jag ser fram emot att se resultatet i klippt form! Snart i en videobutik nära mig!

ps. i skrivande stund sitter jag på Högdalens bibliotek och tar en paus från läsandet av den ganska intressanta boken Influence. Jag loggade in på nätverket genom att godkänna att jag inte tänker surfa på rasistiska sidor, sidor med våldsamma inslag - eller pornografiska sidor. Jag undrar: bryter jag mot reglerna nu?