söndag 2 november 2008

femmighet+makt=hor

På SVDs ledarsida undrar Per Gudmunsson om Josefin Brink, vänsterpartiet, har släpp strippstången eller inte. Hon kom ju ut som före detta strippa i somras, och beskrev yrket som en del av en jobbig period i hennes liv. Men nu är hon också med i boken Femmes of Power, där hon säger att hon inte får säga vad som helst, eftersom hon representerar vänsterpartiet.

Det är förstås inte särskilt smidigt av en politiker att i något sammanhang uttrycka att den inte kan säga vad som helst på grund av sitt politikerskap, så det finns skäl kritisera uttalandet. Men att som Gudmunsson gör, utgå från att påståendet har någonting att göra med Brinks stripp-period, det är långsökt. Kanske är det för att hon pratar om nagellack, smink och att känna sig sexig och mäktig? Sen när är det samma sak som att sälja sexuella tjänster?

Jag hoppas att detta inte utvecklas till en (dålig) anledning att hindra ännu en kvinna att ta plats som partiledare. 

För övrigt var jag på klubb Lash / SLM igår, konstigt nog den första samarrangerade klubben någonsin. Mix är så mycket bättre, då behöver ingen verifiera sin könsidentitet. Jag uppskattade könsblindheten i mörkrummet. Har jag förresten sagt att jag älskar par? Fler såna kvällar! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

VA? MIXKVALL UTAN MIG? Och trots att det varken ar jul eller pride.. Vadrar vi manne "utveckling"?

Anonym sa...

Synd om det skulle förstöra för henne. Hon är smart och en av få politiker jag tycker är vettig. Att hon varit strippa gör inte mig något.