onsdag 10 september 2008

En bra dag om genus

I går i skolan hade vi en bra dag om genus. Min erfarenhet är att såna här dagar sällan känns bra för mig, eftersom pedagogerna ofta väljer bort att prata om det svåra - maktperspektivet - vilket ju är hela poängen med att prata om genus (eller mångfald, eller sexualitet eller vad de nu kan handla om). Efteråt brukar jag ha fått höra hur mycket oemotsagda fördomar som helst om mig själv av personer jag ska umgås med dagligen. De som uttryckt fördomarna brukar känna sig lite godare än vanligt, trots att ingenting alls har hänt. Men så var det inte igår. De flesta har inte samma åsikter som jag, jag är van vid det, och det är helt okej när pedagogiken fungerar. Jag lärde känna klassen bättre, och de mig, och efteråt kände jag mig sedd istället för irriterad. Wow.

Nästa gång det blir genusdag nånstans ska jag komma som den mest androgyna person jag kan bli, med överslag mot butchighet. Sen ska jag konstant hålla mig till den biologistiska sidan på skalan i diskussioner och värderingsövningar, vara övertygad om att kön sitter i generna och inte i vad vi lär oss att göra. Det skulle vara kul att se vart det leder.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom jag läser till lärare blir jag extra nyfiken. Hur var det upplagt (vad/hur gjorde ni)? Varför fungerade det?

Anonym sa...

workshopledaren/föreläsaren heter förresten Katarina Olsson, genusvetare på magisternivå.

hon började med värderingsövningar, ganska klassiska för de här sammanhangen, "heta stolen", "linus på linjen" och "fyra hörn". hon var extremt bra på att inte värdera våra åsikter. det passet var tre timmar.

sedan höll hon föreläsning i ca två timmar. där var hon tydlig med att det hon berättade är vetenskapligt, och gick noga igenom genussystem och maktperspektivet.

sista passet delade vi in oss i grupper där vi fick i den lilla gruppen fick berätta en i taget om när vi märkt saker som påverkat hur vi får vara som tjejer/killar, vilka som varit inflytelserika i vårt liv, situationer då vi märkt att vi gjort fel.

sen gruppgenomgång för stora gruppen.

Anonym sa...

Välkommen hem darling! Kan man få lite krydda till frukost en dag?

Yra Maran