torsdag 18 september 2008

Gynbesök och menskopp

Dagen efter att jag sett den lesbiska gynekologen Dragana på teater Scenario, var det dags att spärra upp benen för ett proffs i verkliga livet. Gynekologen får högsta betyg hittills av alla jag träffat på just den kliniken, även om ingen någonsin slår barnmorskan Yvonne från ungdomsmottagningen i gymnasiet. Jag är fortfarande bekymrad över att det är så svårt att få testa sig för det man vill. Vad man än kan tro om saken är det inte alltid så kul att behöva tjata för att få en bomullspinne uppstoppad i röven.

Dagen till ära hade jag börjat menstruera, vilket fick oss att börja prata om min menskopp, som jag tagit ut inför undersökningen. Det visade sig att gynekologen aldrig pratat med någon som faktiskt använder menskopp och jag passade på att göra massiv reklam från gynstolen. Sen slog det mig att jag fortfarande inte gjort menskoppsreklam i min blogg. Skandal! Rättelse:

Fördelar med menskopp:
  • Håller slemhinnorna slemmiga. Min kopp är av silikon, det finns också koppar av gummi. De fångar upp blodet, men suger inte upp det. Därför finns precis lika mycket slem som vanligt kvar under hela mensperioden.
  • Luktar inte. Innan jag började använda menskopp trodde jag att mens luktar illa. Nu vet jag att det är mens blandat med kemikalieblekt bomull som luktar illa. Särskilt när tampongen sitter inne och låter lite vätska sippra igenom. Bläää. Menskoppen blandas inte med blodet, och blodet sipprar inte igenom den. Därför luktar det inte. 
  • Behöver sällan tömmas. Jag behöver tömma min menskopp ungefär två gånger om dagen när jag mensar som mest. Andra behöver tömma lite oftare, men inte lika ofta som tamponger behöver bytas. Jag sover hela nätter utan att tömma.
  • Billigt. En menskopp kostar ungefär 320 kronor och håller i 10 år.
  • Bra för miljön. Ja, så klart.
  • Bättre sex. Det går bra att ha allt möjligt sex utom vagina-penetrerande sex med menskoppen i. Den är mjukare än en tampong och formar sig efter kroppens rörelser. Lubrikationen kommer ju från slidmynningen, så oavsett om det sitter en tampong eller en menskopp i fittan, så kommer slemmet ut. Men med en menskopp blandas inte lubrikationen med bomullsblandat mensblod, lubrikationen får slemma i frihet! Det blir roligare på alla sätt. Till och med oralsex passerar utan problem.
Nackdelar med menskopp:
  • Offentligheten. På offentliga toaletter som inte har handfat i nära anslutning till toaletten är det ganska besvärligt att tömma menskoppen. Jag brukar lösa det genom att inte tömma menskoppen där, eftersom den ändå inte behöver tömmas så ofta. Men visst, det kan vara ett problem.
  • Teknik. Det tar ungefär en mensperiod att lära sig stoppa in koppen rätt.
  • Service. När vänner på besök frågar om jag kan låna ut en tampong så kan jag inte det.

Min kära sambo var den första jag känner som började menskoppa. Här är hennes illustrerande recension från sommaren 2006.

De här ställena säljer olika typer av menskoppar på nätet: M-kopp.se, Menskoppen.se eller DivaCup. De finns också att köpa i vissa hälsokostbutiker eller på Hallongrottan.

Edit: kolla länken som F lämnade i en kommentar - olika vikmetoder för menskoppen. Fantastisk sida! Själv kör jag C-metoden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det tog mig ganska lång tid att få till viktekniken. C-vikningen är tydligen inte min (eller min muttas) starka sida. Det hade varit mycket lättare om jag hittat den här sidan med olika vikningar direkt http://community.livejournal.com/menstrual_cups/453392.html

Den illustrerade recensionen var förresten en av de avgörande faktorerna till att jag köpte min kopp. Väldigt instruktiv, precis som din.

Anonym sa...

tack för länken! underbart!

jo, den där personen var givetvis också den bidragande orsaken till att jag köpte min kopp. när vi vill komma riktigt nära lesbianerna inom oss brukar vi koka dem tillsammans.

Unknown sa...

Det är faktiskt möjligt att ha vagina-penetrerande sex med menskopp i! Jag har testat med både fingrar/hand och kuk och varken jag eller personerna som fick äran att bestiga mig upplevde det som obehagligt eller krångligt. Inte läckte det något heller. Jag hade visserligen inte särskilt mycket mens vid något av tillfällena, det kanske spelade in.

Anonym sa...

Nackdelar med menskopp:

Offentligheten. På offentliga toaletter som inte har handfat i nära anslutning till toaletten är det ganska besvärligt att tömma menskoppen. Jag brukar lösa det genom att inte tömma menskoppen där, eftersom den ändå inte behöver tömmas så ofta. Men visst, det kan vara ett problem.
Teknik. Det tar ungefär en mensperiod att lära sig stoppa in koppen rätt.

;0) Det här är ju då en av fördelarna -Man behöver inte tömma så ofta så att gångerna man MÅSTE någon annanstans är så få och har man planerat när man går hemifrån och tömt då så har man ju upp till 12 timmar på sig innan det är dags. Så är man osäker på när man kommer till en toa nästa gång så tömmar man innan man går hemifrån. Sen kan man ju tömma den och bara sätta in den igen och göra det mer noga när man kommer hem. Eller så har man en liten flaska med vatten i väskan och sköljer av den inne på toa (så man inte behöver studsa ut utanför båset ;0) Eller så har man med sig servetter för de här tillfällena Märket Lunette har sådana! Så det här är egentligen inget problem när man ser det såhär?

Service. När vänner på besök frågar om jag kan låna ut en tampong så kan jag inte det.

:Köp en extra som du kan låna ut om du skulle behöva! ( det är kanon att ha två ajg har en i väskan och en hemma) Men räkna inte med att du får den tebax ;0)
Sen blir det ju ett ypperligt tillfälle och få med dem i sekten Menskoppsbärare!

fler fördelar: Att man kan ha den för att samla upp flytningar med och för de som har manliga instopp så funkar det bra att samla upp deras stök med den med!!! Bäst av allt är nog att man kan sätta in den i väntan på sin mens så man slipper bli överraskad!
Ett lättare sätt att ha mens helt enkelt. Det är som att prata om en religion eller någon för folk tror inte man är klok! Återanvända något som man haft sitt mensblod i!
men vad återanvänder vi fagligen? tallrikar, glas, för att itne snacka om tandborsten och den har vi ju i munnen!!!

det finns ett oberoende forum som drivs av en ung tjej som använt kopp sen hon var en 12 år... www.menskopp.nu kika in om ni vill veta mer! Där finns även länkar till företag som säljer dem!