söndag 6 juli 2008

"Remember, you can't get divorced"

Tomas, en bekant från Stockholm, gifte sig med Daniel, så nära havet man kan komma utan att lämna San Francisco. Jag gick dit med min vän Patricia och blev glatt bemött av fint ofoggigt väder, trevliga människor och vacker ceremoni ledd av en av systrarna från The Sisters of Perpetual Indugence, en grupp queera nunnor som håller till i San Francisco. 

Mottagningen ägde rum på bög-/läderbaren The Eagle. Jag drack för många whiskey (om det ens går att göra det) och fick lära mig att det är dålig sed att be om bara en eller två isbitar  i glaset eftersom det klassas som ett försök att snika till sig mer sprit än man skulle få annars. Dealen är antingen ett glas utan is eller ett glas fullt med is. What? Jag fattar inte riktigt grejen, men det kan vara för att jag fortfarande är full.

I Kalifornien kan förresten vem som helst bli vigselförättare och begravningsförrättare. Man fyller bara i ett formulär på en webbplats. Med sitt certifikat kan man till exempel få företräde på överfulla flygplan för att hinna till det planerade bröllopet. 

Som ni kanske vet har samkönade äktenskap just blivit lagliga i Kalifornien, men för att riktigt hålla stämningen på topp finns ännu ingen lag för samkönad skilsmässa.

Inga kommentarer: