onsdag 11 juni 2008

Kill the Hippies

Jag var på uppläsning på San Francisco Public Library i går. Inte lika fängslande som förra gången. Ben McCoys uppläsning var medryckande och skönt hämndlysten, den läste fem exempel på att spöa tillbaka på transofober i synnerhet och heterosexism i allmänhet, gärna stärkt av några drinkar med vapen som knytnävar och pinsamma sms.  

Läsningarna av Kim Addonizio och Justin Chin hängde jag inte rikigt med på, i det ena fallet på grund av tonläget som fick mig att börja slumra in, i det andra på grund av att jag redan hade slumrat in i kombination med väldigt avancerade tankevurpor. Jenny Shimizu uppträdde också. Bra, liksom, men jag blev inte berörd.

Efteråt spelade Theo, Maria och jag kortspelet Kill the Hippies. Spelet går ut på att i första hand konvertera ett antal olika typer av hippies (t ex Vietnam Veteran, Open Mic Guitar Girl, Yoga Teatcher och The Ganja Man) till kristna. Lyckas man inte är alternativ två att helt enkelt döda dem. 

För att konvertera eller döda använder man olika reliker. Relik-kortet "The Christian Rock Group" ger till exempel hela fem konverteringspoäng! Vissa kort kan ge extra- eller minuspoäng om den som lägger det kan rabbla hela fader vår (jag kan på svenska och lät övertygande nog för att de skulle tro mig) eller går med på att berätta om senaste gången den blev påkommen under sex. Med Polis-reliken på bilden får man fyra extra dödspoäng om man är polis på riktigt.

Kill the Hippie är inte bara ett vitsigt spel utan också klurigt och strategiskt, på väldigt avancerad engelska. Och by the way, han som skapat det har varit både hippie och kristen, vilket så klart innebär att det är OKEJ att konvertera och döda hippies.

Inga kommentarer: