tisdag 17 juni 2008

Snask från helgens workshop

Helgens workshop bjöd på nästan allt jag tänkt när jag föreställt mig en flummig sex-workshop. Här är några smakprov på vad vi gjorde, helt utan kronologisk ordning. 

Yoni show and tell
De av oss som ville fick sätta oss på en tron och visa fittan för gruppen medan vi själva såg den i en spegel, och berätta vad vi ville berätta om den. Det var en ny upplevelse att visa fittan i en icke-sexuell situation. Eller, icke-sexuell är inte riktigt rätt ord, men i en situation där ingen direkt gential sexuell kontakt kommer förekomma. Jag var allra mest fascinerad över den som visade en väldigt blöt fitta och berättade efteråt hur skamsen hon känt sig över att vara uppenbart kåt i ett sammanhang där hon inte behövde vara kåt för någon annans skull. Jag och en annan deltagare funderar på att göra en Ass show and tell vid senare tillfälle. Nåt för HallonTV kanske?

Rythmic Ecstatic Breathing
Ni som sett Sluts & Goddesses vet precis vad jag menar. Vi låg i en cirkel med huvudena mot cirkelns centrum, det ultimata beviset för att jag hamnat i den workshop jag raljerat över så länge. 

Man andas in som om man andades genom ett sugrör och ut med ett suckande ljud så att så mycket luft som möjligt kommer ut i ett enda andetag. Den som vill låter kroppen röra sig när andningen riktigt kommer igång. 

Jag har sett Sluts & Goddesses minst 2o gånger och alltid undrat hur det där känns, men ändå inte fått för mig att prova. Jag är inte förvånad över att intensiv andning kan kännas så exstatisk, med tanke på vad lite andning och stön kan tillföra en sexakt. Det är inte alls meningen att man ska bli yr, börjar det kittla i fingrarna är det dags att lugna sig och andas långsammare. 

30 minuters andning avslutades med att vi alla tog ett djupt andetag, spände hela kroppen och höll andan för att sen- tja, jag svimmade och vaknade upp i ett helt fantastiskt knarklikt rus och undrade var fan jag var någonstans, medan ledaren bad de andra ta ett tredje andetag. OBS, det är inte alls meningen att man ska svimma, och jag antar att det inte är särskilt bra för kroppen. Med andra ord kanske Rythmic Ecstatic Breathing inte är något jag ska fortsätta praktisera. Tyvärr.

Hitta våra chakran
Denna övning pågick om och om igen. Vi satt eller stod och gick igenom chakrana en efter en under ledarens vägledning. Det röda, orange, gula, gröna, blå, lila och vita. 

Jag har svårt att ta till mig beskrivningar som inte tilltalar min logisk, och därför kan jag inte heller redogöra för dem på det sätt jag fick lära mig dem. Men ur min synvinkel: meditation som går ut på att koncentrera sig på olika delar av kroppen, vissa mer sexuella än andra, och fokusera på hur det känns i kroppen när man fokuserar på de olika delarna. 

Bonusen med att kalla olika delar för färger och ge sedan ge färgerna olika betydelser är att man lättare kan kommunicera med sin partner. Orange står till exempel för (bland annat) lekfullhet. Om båda är införstådda med chakrana blir det enklare att prata om vad man saknar, till exempel "can we bring some more orange to our sex act, please?"

I upptäckandet av chakrana ingick hela registret av rörelser som Annie Sprinkle visar i avsnittet Sexercise i Sluts & Godessess. Jag har sagt det en miljon gånger och kan lika gärna säga det igen: se den!

Klä av varandra
I grupper om tre fick vi klä av varandra så som den som blev avklädd ville bli avklädd. Eller inte alls om den inte ville det. Övningen handlade, precis som de flesta övningar, om att lära sig berätta vad man vill ha. Jag noterade att jag hela tiden kände ett krav att ge mer positiva vibbar till de som klädde av mig än jag egentligen upplevde. Good to know. Spännande med alla olika åldrar och former av kroppar. 

Gå emot varandra - säga stopp
Jag och en kvinna stod flera meter ifrån varandra, hon skulle gå emot mig medan jag skulle försöka vara så närvarande som möjligt i hur min kropp reagerade på hur hon närmade sig. Med gester skulle jag stoppa henne, låta henne komma närmare, stoppa, komma närmare, defnintivt stoppa på det avstånd jag kände mig bekväm med - eller fråga om hon ville ha en kram.

Jag har gjort en liknande övning på feministiskt självförsvar och blev lika tagen av den då. När jag verkligen får tid att känna efter blir det uppenbart hur ofta jag låter folk komma alldeles för fysiskt nära mig. Ofta skulle jag antagligen uppskatta det fysiska mer om det bara gick lite långsammare. Konstigt nog känner jag sällan så i sexuella sammanhang, däremot ofta i vardagliga, förmodade icke-sexuella situationer.

Att få känna gränserna och styra efter dem var helt fantastiskt, en väldigt stark känsla. På nåt sätt hänger känslan ihop vissa bdsm-praktiker, även om den var betydligt svagare. Att våga möta sina gränser, stanna i dem och verkligen titta på dem - och om man överskrider dem, veta om att man överskrider dem.

Nakenmassage, frigörande dans (jajamensan) och cuddlehögar med mera kan jag också bocka av på min erfarenhetslista.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Prisvärt! ? !

Anonym sa...

hm. ja, det tycker jag allt.

Anonym sa...

va, va kosta de?

det är blandade känslor. dels så känner jag inte alls för flummet - det som jag upplevt t ex på flum-retreatet jag var på förra året. men det konkreta i att det hela kretsar kring något väldigt konkret - gränssättning och medvetandegörandet kring sexuell energi - gör det hela mer tillgängligt är mitt intryck.

eller som en också skulle kunna uttrycka det - fan va spännande - jag vill också!

jag tycker att det är värt bara utifrån översättningen:


"Vi kan sätta lite mer orange till vårt kön agera, please?"

hahaha

/L

Anonym sa...

225 dollar för två dagar, ser du. inte särskilt billigt.

det är dock inte särskilt tillgänglig, det är bara min beskrivning av det som eventuellt tilltalar folk som är rädda för flum. ledarens och de andra deltagarnas beskrivningar är ungefär hur flummiga som helst.

du vill också, bra, då gör vi!

haha, det slutar aldrig att vara roligt.